perjantai 22. marraskuuta 2013

Esitys kirjastossa - Japanissa liikkumisesta

Tämä kirjoitus perustuu siis kirjastossa tällä viikolla pitämääni esitykseen.
Mutta miten Japanin sisällä sitten kannattaa liikkua?
Ensin suurimman mittakaavan matkustamiseen eli lentämiseen. Japanin toisen suuren lentoyhtiön ANA:n sivuilta löytyy lentopassitarjous, jossa kuka tahansa ulkomaalainen turisti voi ostaa kahden vapaasti valittavan lennon paketin hintaa 27.300 yeniä. Hintaa yhdelle yksisuuntaiselle lennolle tulee siis reilu 100 euroa.
Jos sitä vertaa vaikka edestakaiseen Tokio-Sapporo-Tokio-lentoon, niin havaitsee tarjouksen olevan edullisen. Lyhyellä matkalla (Esim. Tokio-Osaka) tarjous ei ole kilpailukykyinen.
Tarjouksessa on rajoituksia tiettyinä sesonkiaikoina eli karkeasti ottaen koulujen lomien aikoina.
ANA kuuluu Star Alliance -allianssiin (mm. SAS, Lufthansa), ja jos tulet Japaniin heidän lennoillaan, voit ostaa vain 10.500 yenin lentopassin, ja siinä vaihtoehtona on vain yhden lennon ostaminen. Edullinen.
Yllä olevassa kuvassa on kaksi ANA:n Pokemon-väreihin maalattua konetta. Paikka Okinawa ja vuosi jotain 2006... Kiva yhteensattuma, mutta kuvan opetus on että Japanissa Jumbo-jeteillä lennetään myös kotimaan lentoja. Tai ainakin silloin lennettiin... Sittemmin JAL meni konkurssiin vuonna 2010, koska kustannusrakenne oli liian raskas...
Rokotukset kuntoon ennen matkaa, tietysti. Japanin erikoisuus on Japanin aivokalvontulehdus. Riskiryhmään kuulumisesta kannattaa kysellä lääkäriltä. Aikaerorasitus on omien kokemuksieni mukaan hyvin erilainen ja epäsäännöllinen - joskus pahempi tänne päin, joskus sinne päin. Yllä olevassa diassa on mukana myös japanilaisessa englanninkielisessä lehdessä ollut Finnairin mainos, jossa heille tarjottiin lentoja hintaan 49.000 yeniä (JPY) eli alle 400 euron! Finnair myy lentolipuja eniten Suomessa, totta kai, mutta toiseksi eniten Japanissa!
Japanissa liikkumiseen ulkomaalaisille tarkoitettu Japan Rail Pass on lähes must-ostos. Toki, jos olet esimerkiksi viikon matkalla vain Tokiossa, et Rail Passia tarvitse. Esimerkkihinta on napattu netistä, hinta riippuu yenin kurssista.
Ostat/tilaat siis passin Suomessa, saat voucherin. Se mukaan ja Japaniin. JR = Japanin kansallisen rautatieyhtiön pohjalle perustettu valtion omistama konserni, koostuu alueellisista yhtiöistä (East, West jne.). JR:n Rail Pass käy kaikilla alueilla ja lähes kaikkiin JR:n juniin pl muutama nopeimman luokan luotijuna. Japanissa menet JR:n toimistoon (löytyy mm. Tokion/Naritan lentokentältä ja Osakan/Kansain lentokentältä). Passin aktivoimispäivä on eka voimassa olon päivä, viimeinen on sitten siitä seitsemäs päivä. Jos aktivoit maanantaina, on vika päivä sunnuntai. Nagoyan kv. kentällä ei ole JR:n kiskoja, joten sieltä meno Nagoyan keskustaan yksityisellä junalla ja passin aktivointi vasta Nagoyan keskusrautatieasemalla. Alueellisilla yhtiöillä on omia passeja alueella liikkumiseen.
Yllä olevassa kuvassa on luotijunien (shinkansen) verkosto. Ikäänkuin Japanin selkäranka... Kuvassa myös pari esimerkki matka-ajoista ja hinnoista oikealla rahalla maksettaessa.
Englanninkielinen japanilaisen liikenteen aikataulu löytyy netistä osoitteesta www.hyperdia.com. Helppo käyttää, luotettava - siellä junat tosiaankin kulkevat aikataulun mukaan! :-) Ja sitten pieni kielikurssi; eki = rautatieasema, ekimae = aseman edessä, ekiben = rautatieasemalta ostettava lounasboksi. Kuva on tuossa mukana muistuttamassa siitä, että junamatkan voi käyttää torkkumisen asemasta syömiseen...
Yllä esimerkki hyperdia-aikataulun tulostuksesta. Matka on Shin-Osakasta Himejiin. Shin-Osaka on Osakan kaupungin shinkanse-junan asema. Himejissä on mm. tunnettu Himejin linna, maailmanperintökohde. Route 3 on luotijuna Hikari, johon Rail Passilla pääsee mukaan. Tokion ja Fukuokan (Hakatan) välillä kulkevista junista uljain on nimeltään Nozomi, mutta sinne passilla ei pääse. Useissa aikatauluissa on Fukuokan kohdalla sana Hakata historiallisista syistä, älkää antako sen hämätä.
Vaihtoehtoinen Route 4 on tavallisella junalla tehtävä matka. Rata kulkee meren rannalla.
Mitä Japani-pakettimatkan myyjät tarjoavat matkakohteiksi. Yllä olevassa kuvassa on viime keväänä Hesarissa ollut ilmoitus. Ahaa, lento on Tokioon ja paluu Osakasta. Ajankohta marraskuun alkupuoli, jolloin sopiva lämpötila ja ehkä ruska-aikakin. Mikä ettei!
Matkan aikana tehdään päiväretki Kiotosta Hiroshimaan 380 km:n päähän. Siis mitä, päiväretki noin kauas....?
Mitä Hyperdia sanoo? Kioto-Hiroshima nopeimmillaan Nozomilla 102 minuuttia, JR-passilaiset hieman hitaammin 110 minuuttia. Ihan kohtuuaika, päivämatka ok.
Kuvan oikeassa laidassa on esimerkki aamun junista klo 6.00 alkaen. Luotijunat eivät liikennöi keskiyöstä aamukuuteen; en ole ihan varma syystä, mutta muistelen että ympäristösyyt taustalla. Toisaalta olisiko matkustajiakaan... Mutta eka juna lähtee siis klo 6.00. Jos missaat sen, seuraava lähtee klo 6.03!!! Ja sitä seuraava klo 6.13. Tuo pitkä kymmenen minuutin väli johtuu siitä, että siihen väliin lähtee hitaampi Hikari-juna, jonka perässä tuleva Nozomi sitten jossain välissä ohittaa. Nozomissa on 16 vaunua, joihin mahtuu II-luokkaan 100 henkilöä per vaunu ja I-luokkaan hieman vähemmän. Siis tuollaiset 1550 henkilöä noin suunnilleen per juna.
Yllä toinen Hesarissa ollut ilmoitus. Tämä matka keväällä, kirsikankukat varmaan nähdään. Meno Osakaan, paluu Tokiosta. Mikä ettei! :-)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti