perjantai 22. marraskuuta 2013

Esitys kirjastossa - Japaniin menosta

Minulla oli ilo ja kunnia esitellä kokemuksiani Japanin matkailusta Kouvolan kirjaston Mediamajassa keskiviikkona. Kiitos kaikille kuulijoille, määrä oli positiivinen yllätys. Tila ei ollut paras mahdollinen, takarivistä ei nähnyt ihan kaikkea. Valitettavasti auditorio ei ollut vapaana, mutta ensi kerralla... Kiitos palautteista, minä osaltani + kirjasto osaltaan pyrimme ottamaan palautteen huomioon. Kaikkiin odotuksiin emme pystyneet vastaamaan - erityisesti Japanin kulttuurin esittelylle näyttäisi olevan kysyntää. Minusta ei siihen ole apua, mutta ehkäpä kirjasto... :-)
Esitykseni viitekehyksenä oli suunnilleen "Omatoimimatkan tekeminen Japaniin, mitä pitäisi ottaa huomioon". Esityksessä esitetyt "faktat" ovat minun käsityksiäni asioista, kehitä omaa käsitystäsi muilla lähteillä.
Japani on saamani käsityksen mukaan todellakin maa, jossa kaikki toimii. Oleminen ja liikkuminen on pääsääntöisesti helppoa.
Matkustaessa kannattaa aina tiedostaa vuodenajan merkitys. Jossain ajankohdalla on merkitystä ilmaston kannalta, jossain turismin ruuhkahuipun kannalta, jossain kohdemaan sisäisten asioiden kannalta.
Japani on tunnetusti idässä, mutta Suomesta katsoen se on myös etelässä. Karkeasti ottaen samalla tasolla kuin Välimeri. Pikkukuvassa meidän Vellu keskipäivän aikaan toukokuun lopussa Kiushun saaren eteläpuolella Yakushimassa - varjo on lähes olematon, olimme siis etelässä.
Ilmaston kannalta miellyttävimät ajankohdat matkustamiseen ovat kevät ja syksy. Jos tarkoituksenasi on lasketella, on syytä mennä ehkä tammi-helmikuussa. Fuji-vuoren huipulle vaellusreitit ovat virallisesti auki vain heinä-elokuussa, jolloin Japanissa yleisesti ottaen on kuumaa ja kosteaa. Keväällä on kaupan päälle kirsikankukan aika ja syksyllä ruska.
Kirsikankukan aika on lyhyt, ehkä enintään 10 päivää. Kukinta siirtyy aaltomaisesti etelästä (maaliskuu) pohjoiseen (toukokuu). Netistä löytyy useita sivuja, joilla annetaan ennusteita kukinnan ajankohdasta. Myös luumupuun kukkiminen on hienoa (siellä missä puita on), sen kukinta on aikaisemmin. On myös syytä tietää, että Japanissa on (suomalaisittain) runsaasti kansallisia vapaapäiviä, joiden aikana kotimaan matkailu on huipussaan, ja turistikohteissa on oikeasti ruuhkaa. Tunnetuin esimerkki tästä on huhti-toukokuun vaihteen Kultainen viikko, jolloin kahdeksan päivän aikana on neljä kansallista vapaapäivää.
Japani on tällä hetkellä edullisempi kuin Suomi. Viime vuosina Japanin valuutan, yenin kurssi on vaihdellut aika rajusti. Esimerkiksi vuonna 2008 sai eurolla yli 160 yeniä ja Japanissa matkustaminen oli halpaa. Vuonna 2012 eurolla sai enää alle 100 yeniä ja maa tuntui kalliilta. Ja sitä se olikin... Arvonlisävero on suomalaisittain pieni eli 5 %, mutta se on nousemassa 8 %:iin ensi huhtikuussa. Kokeile kertoa japanilaisille Suomen yleinen alv-verotaso, 24 % - saat huomata, etteivät he usko sinua...
Yllä olevassa kuvassa on netistä eräänä päivänä poimittuja hintatietoja. Finnair lentää Japaniin kolmeen kaupunkiin eli Osakaan, Nagoyaan ja Tokioon. Edestakaisen lennon listahinta sesonkiaikana saattaa olla yli 800 euroa, mutta sesongin ulkopuolella tai tarjouksessa jopa noin 600 euroa. Finnairin kanssa samassa oneworld-allianssissa toimiva Japan Airlines eli JAL aloitti taannoin suorat lennot Boeing Dreamliner -koneella Tokiosta Helsinkiin ja siis kilpailu lisääntyi. Useasti Finnairin tarjoukset ovat koskeneet Osakan ja Nagoyan lentoja, mutta mm. tällä viikolla Finnairilla oli Hesarissa sivun ilmoitus, jossa oli tarjous myös Tokioon alle 700 euron. Lentoja suunnitellessa kannattaa kokeilla myös vaihtoehtoja, joissa meno on eri kaupunkiin kuin mistä paluulento lähtee. Hinnat ovat käytännössä samat, mutta joskus jopa edullisemmat!
Yksi vaihtoehto on lentää Finnairilla Etelä-Korean Souliin (tai paluu Soulista). Hinta edelleen samaa luokkaa. Japanin Fukuokan (=Hakata) ja Korean Pusanin välillä liikennöi kantosiipialus, matka-aika alle 3 tuntia. Japanin Shimonosekin kaupungin ja Pusanin välillä on taas perinteinen matkustajalautta, jonka matka-aika on luokkaa 10 tuntia. Hinnat kohtuullisia, mutta matkustajamäärät ovat suuria, joten paikka kannattaa varata etukäteen. Myös Etelä-Koreassa on paljon nähtävää, ja se on selvästi Japania edullisempi maa.
Ja yksi mahdollisuus on lentää Keski-Euroopan kautta. Yllä esimerkki lennoista Osakaan, halvin vaihtoehto on lentää Turkin Ankaran kautta, alle 600 euroa. Itse lensin viime kerralla Hongkongin kautta, koska halusin viettää siellä osan lomastani. Sen hinta oli sesonkiaikana noin 960 euroa, eli Osaka-Hongkong-pätkän (laskennallisesti se oli olennaisena erona muihin vaihtoehtoihin) hinnaksi tuli noin 150 euroa.
Markkinahinta, olin tyytyväinen.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti