maanantai 1. huhtikuuta 2013

Yokohamassa

Yokohamassa, matka puolessa välissä, sataa. Hyvä, että sataa tänään eikä eilen!
Perustoyokoinniläinen aamupala nautittu. Tällä kertaa ei ollut tuoremehua, ei ollut sämpylöitä ja kahvikone teki aika vahvaa kahvia, mutta toisaalta täällä oli sellainen kuumakeittokone, josta sai tomaatti-, juusto- ja oisko ollut kasviskeittoa; sanoisin arvosanaksi että kaksi toyokoinniläistä riiripalleroa viidestä mahdollisesta.
Tiistaiaamun uutisia The Japan News -lehdessä:
  • Pohjois-Korean tilanne
  • Finnairin mainos etusivulla (Your fastest route to Europe (tai jotain vastaavaa)), alkaen 49.000 jeniä eli noin 420 euroa
  • Yritysten uudet työntekijät ovat aloittaneet työnteon perinteisesti 1.4. eli siis eilen. (Taisin aikaisemmin kertoa, etten ole tätä juttua aikaisemmin oikein ymmärtänyt, mutta pikku hiljaa alan ehkä ymmärtää...) Maanlaajuisesti uusia työntekijöitä astui riviin 840.000!!! Riviin astuminen oli jossain paikoissa kirjallisesti juuri niin, lehden kuvassa oli Japan Airlines -lentoyhtiön noin 1000 uuttaa työntekijää isossa hangaarissa koneen vierellä kuuntelemassa pääjohtajan puhetta. JAL meni konkurssiin muutama vuosi sitten, ja tätä oli ensimmäinen uusien henkilöiden palkkaaminen sitten vuoden 2010. Myös toinen iso lentoyhtiö ANA palkkasi noin 1000 työntekijää, Bank of Japan 105, Toyota 1179 jne. Tänä keväänä valmistuneista työtä hakeneista noin 84 % sai työtä. Miten mahtaa käydä niille 16 %:lle....?
Yokohama on Japanin toiseksi suurin kaupunki Tokion jälkeen, asukkaita jotain 3,7 miljoonaa. Käytännössä Y on samaa metropolialuetta 30 km:n päässä olevan Tokion kanssa. Vuonna 1853 amerikkalainen laivasto-osasto amiraali Perryn johdolla rantautui juuri Yokohamaan vaatimaan Japanin avaamista kansainväliselle kaupalle. Yokohamasta kehittyikin tämän jälkeen Japanin tärkein ulkomaankaupan satama.
Jaaha, mitäs nähtävää on Yokohamassa. En tiedä, käydäänpä vaikka tuolla satamassa hieman katselemassa...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti