Pimpulajuna-nimitys taisi syntyä vuonna 2006 kun olimme perheen kanssa Japanissa. Matkustimme junapassilla enimmäkseen luotijunalla. Kun käytimme paikallisjunia, niin melkein 9-vuotias Ville ihmetteli junien kulun ja vauhdin erilaisuuksia luotijunaan verrattuna, ja nimitti paikallisjunan pimpuloiksi.
Sähköjunissa on lasinen etuseinä eli matkustajat näkevät kuljettajan toiminnan ja edessä olevan radan. Matkustamon korkeudelta raideleveys vaikuttaa kapealta, sitä oikein ihmettelee, miten juna pysyy pystyssä...
Rata on mutkainen ja tunneleita on yleensä paljon.
Mutta mistä mahtaa olla seuraavassa kuvasarjassa kyse??
Reikä kasvaa kuvaajan päässä... Kuvat on otettu tunnelissa, junassa oli aika pimeää, vain sen omat sähkövalot valaisivat. Tunnelin pää alkoi näkyä yhä suurempana. Kuvaajan peilikuva heijastui lasiseinästä. Kamera ei kerro koko totuutta... Kyseinen tunneli oli tosi pitkä (yli 10 km kartan mukaan), tultiin Japaninmeren puoleisesta laaksosta vedenjakajan väli Tyynen valtameren puoleiseen laaksoon.
Sendaissa nousin seuraavaan junaan. Tämä tupakkakoppi asemalla oli aivan tupaten täynnä, kun kuljin siitä ohitse. Kävin varaamassa junasta paikan, vein kahvikupin sinne telineeseen ja palasin ottamaan kuin sillit suolassa -kuvaa, mutta suuri osa tupakoitsijoista oli päässyt pakoon. Voi harmi.
Yleisesti voi sanoa, että junajärjestelmä Japanissa toimii tosi hyvin, junat ovat aikataulussaan ja opasteet ovat hyviä. Suosittelen!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti