torstai 21. maaliskuuta 2013

Kiotossa on kylmäääää...

Lento Hong Kongista Osakan Kansain lentokentälle meni aikataulun mukaan. Boeing 777 oli lähes täynnä. Ensimmäinen vaikutelma Japanista liittyi aurinkoon - auringonpaiste oli todella kirkas talvisen Helsingin, sateisen Frankfurtin ja pilvisen HK:n jälkeen. Mutta kun ovesta meni ulos, niin huomasi, että täällähän on kylllllmääää....
Maahantulomuodollisuudet ok. Junapassin voucherin vaihto itse passiin kävi sujuvasti. Aikaisemmin kerroin, että täällä junapassi on kirjoitettu käsin. Tähän on tullut muutos, nyt hakija joutuu kirjoittamaan osan siitä käsin itse. Kehitystä!
Lentokentältä lähtö klo 15.16 juna Kiotoon, pysähtyi vain kaksi kertaa (Osakan Tennoji ja Shin-Osaka) ennen Kiotoa, siis sellainen Limited Rabbit tai vastaava. Kiotossa kävellen hotellille 1,5 km, kaipasikin jo kävelyä.
Yllä oleva kuva liittyy Helsingin kadunvarsipysäköintiin. Siellähän talvella oli keskustelua (Hesarin mukaan) siitä, että porukka pitää autojaan varastoituina kadun varteen talven ajan, jolloin ne sekä haittaavat liikennettä että asiointia että lumitöiden tekoa. Kallis varasto, tuo katu. Nyt näytti olleen Hesarissa juttu, että asukaspysäköinnin lupalapun hinta halutaan viisinkertaistaa. Näin siis Hesassa, täällä Japanissa katujen varsille ei pysäköidä. Kapeat kadut ovat liikkumista varten.
Kioto on ruutukaava-alueeltaan varsin tasainen, suorastaan sellainen vuorten kolmelta sivulta ympäröimä laakea malja. Rakennukset ovat aika matalia. Yllä oleva Kyoto Tower näkyy joka puolelle, osoittaa hyvin rautatieaseman paikan.
Vilkkaan kadun yli on rakennettu tällainen kävelysilta. Molemmissa päissä on kuvassa näkyvä porrasrakennelma, siis silta ei johda sen kauemmaksi. Vieressä on suojatie. Katselin äsken iltakävelyllä hetken aikaa tien ylittäjien käyttäytymistä; noin 20 ylittäjästä kukaan ei kiivennyt sillalle, vaan odotti aika pitkään suojatien valojen vaihtumista. Japania on syytetty ylirakentamisesta, olisiko tässä yksi esimerkki sellaisesta.
Tämä toinen vastaava rakennelma on kahden vilkkaan kadun risteyksessä ja alueella ei ole suojateitä. Jalankulkijoiden on siis pakko nousta sillalle. Ja kaikki nousevat. Pyörätuoli- ja rollaattoriliikkujat... en tiedä, miten he tästä selviävät. Pyöräilijät vaihtavat risteyksessä autojen kaistoille. Pyöräilykypärä pyöräilijöillä on muuten TOSI harvinainen.
Päivälliseksi nappasin lähimmästä pienestä ruokakaupasta tällaisen ruoka-annoksen, lämmittivät sen mikrossa samaan hintaan. Hinta oli 500 jeniä eli reilu 4 euroa. Aika halpa...
Ravintoloiden edustalla on usein muoviset malliruuat, josta helpolla voi päätellä, mitä annokseen kuuluu. Näppärää.
Kaupungin itälaidalla oli tällainen valoilmiö, mitä lie viestittävät ET:lle...?
Kadulla tuntui olevan aika kylmä, laitoin kyllä hyvin päälle. Aika moni paikallisista näytti palelevan kävellessään. Säätiedotuksen mukaan tällä alueella yöllä lämpötila laskee nollaan. Hokkaidolla on -10 astetta yöllä ja etelässä Okivawalla noin +20.
Nyt kello on noin 8 illalla ja nukuttaa ihan possuna - hyvää yötä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti